تاریخ دریافت: 25 خرداد 1395،
تاریخ بازنگری: 05 اردیبهشت 1397،
تاریخ پذیرش: 25 خرداد 1395
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر چرخه عمر شرکت بر میزان مربوط بودن معیارهای ریسک و عملکرد است. در این تحقیق، بازده سهام به عنوان متغیر وابسته و معیارهای ریسک و عملکرد بهعنوان متغیرهای توضیحی در نظر گرفته شده تا میزان مربوط بودن معیارهای مزبور با در نظرگرفتن متغیر تعدیل کننده چرخه عمر شرکت بررسی گردد. نخست نمونه آماری با استفاده از متغیرهای رشد فروش، نسبت سود تقسیمی و مخارج سرمایهای به شرکتهای در مرحله رشد، بلوغ و افول تفکیک شده، سپس با استفاده از معادلات رگرسیونی چند متغیره و آزمون آماری وونگ فرضیات تحقیق بررسی شدهاند. نتایج حاصل از بررسی 518 سال- شرکت طی سالهای 1380 الی 1386 نشان میدهد که میزان مربوط بودن معیارهای ریسک و عملکرد و نیز توان توضیحی افزاینده معیارهای ریسک در مراحل مختلف چرخه عمر(رشد، بلوغ، افول) تفاوت معناداری با یکدیگر دارند. نتایج حاصل از آزمون آماری وونگ نشان میدهد که توان توضیحی افزاینده معیارهای ریسک در مرحله رشد، دارای بیشترین مقدار و در مرحله بلوغ دارای کمترین مقدار است.
Life Cycle Effect on the Value Relevance of Risk Measures and Performance Measures
نویسندگان [English]
Gh Reza Karami؛ H Omrani
چکیده [English]
 The main goal of this paper is to investigate life cycle effect on the value relevance of risk measures and performance measures. To test the research hypotheses, first, sample firms were classified into three life-cycle stages (Growth, Mature and Decline). Then, using regression models and Vuong's Z-statistic the hypotheses were tested. In this study, the financial data of 74 firms which are listed in Tehranâs Stock Exchange (TSE) for the period of 2001 to 2007 (518 firm-years) are tested. The results show that in different life cycle stages the value relevance of risk measures and performance measures and the incremental explanatory power of risk measures have significant difference. Moreover, the results of Vuong's Z-statistic show that in growth stage the incremental explanatory power of risk measures is significantly higher than other stages, and in mature stage the opposite is true.      Â