تحلیل حقوقی مدیریت سود در شرکت‌های پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش گشتاور تعمیمیافته
1. تحلیل حقوقی مدیریت سود در شرکت‌های پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش گشتاور تعمیمیافته

توحید کاظمی

دوره 12، شماره 1 ، بهار 1399، ، صفحه 83-102

http://dx.doi.org/10.22108/far.2020.118787.1509

چکیده
  مدیریت سود پدیده‌ای متأثر از عوامل محیطی است که به لحاظ نظری، براساس تئوری نمایندگی، تحلیل‌پذیر است. از منظر حقوقی، مسئلۀ نمایندگی در قالب مسئلۀ اصیل – نماینده مطرح می‌شود که وجه‌اشتراک حسابداری ...  بیشتر
اثر نقدشوندگی بر آگاهی بخشی قیمت سهام و مدیریت سود بر مبنای اقلام تعهدی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
2. اثر نقدشوندگی بر آگاهی بخشی قیمت سهام و مدیریت سود بر مبنای اقلام تعهدی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

مهدی بهارمقدم؛ حجت حسینی نسب؛ هادی رئیسی

دوره 7، شماره 4 ، زمستان 1394، ، صفحه 39-56

چکیده
  بسیاری از پژوهش‌گران معتقدند که نقدشوندگی سهام می‌تواند از طریق ترغیب و تحریک فعالان بازار در جهت کسب اطلاعات محرمانه در مورد شرکت، بر کارایی قیمت سهام بیافزاید. لذا در این پژوهش با الهام از مدل CKSS به ...  بیشتر
بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصول و مدیریت سود (مورد مطالعه: شرکت‌های پذیرفته‌شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران)
3. بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصول و مدیریت سود (مورد مطالعه: شرکت‌های پذیرفته‌شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران)

قدرت اله برزگر؛ میثم طالب تبارآهنگر؛ عصمت اصابت طبری

دوره 6، شماره 4 ، زمستان 1393، ، صفحه 73-88

چکیده
  در ادبیات نظری بحث درباره مفید یا مضر بودن رقابت در بازار محصول، بحثی ناتمام است. برخی از پژوهش‌ها نشان دادند که رقابت، یک عامل کنترل‌کننده رفتار مدیریت از طریق ایجاد اطلاعات اضافی درباره ارزیابی عملکرد ...  بیشتر
رابطه بین ویژگی‌های شرکت و اولویت مدیران برای گزینش آستانه سود
4. رابطه بین ویژگی‌های شرکت و اولویت مدیران برای گزینش آستانه سود

مهدی مرادزاده فرد؛ مهدی ابراهیمی میمند؛ ملیحه مرادی

دوره 6، شماره 1 ، بهار 1393، ، صفحه 75-88

چکیده
  مدیریت سود و دستیابی به آستانه سودها، از دیرباز مورد توجه گروه‌های مختلف بوده است. مطالعات قبلی در رابطه با اهمیت سه آستانه سودی که مدیران برای دستیابی به آن تلاش می‌کنند، نتایج نامشخصی فراهم کردند. ...  بیشتر
بررسی رابطه جایگزینی دستکاری فعالیت‌های واقعی و دستکاری اقلام تعهدی اختیاری
5. بررسی رابطه جایگزینی دستکاری فعالیت‌های واقعی و دستکاری اقلام تعهدی اختیاری

محمدعلی آقایی؛ عادل آذر؛ علی اکبر جوان

دوره 4، شماره 2 ، پاییز 1391، ، صفحه 19-40

چکیده
    مدیران برای مدیریت سود به دو گزینه پیش روی خود؛ یعنی دستکاری فعالیت­های واقعی و یا دستکاری اقلام تعهدی اختیاری روی می­آورند. اعمال هر یک از این گزینه­ها با محدویت­ها و هزینه­هایی رو به روست. ...  بیشتر
مدیریت سود، چگونه کیفیت سود شرکت‏ها را تحت تاثیر قرار می‏دهد؟
6. مدیریت سود، چگونه کیفیت سود شرکت‏ها را تحت تاثیر قرار می‏دهد؟

حسین اعتمادی؛ منصور مومنی؛ حسن فرج‌زاده دهکردی

دوره 4، شماره 2 ، پاییز 1391، ، صفحه 101-122

چکیده
    در این تحقیق، تاثیر مدیریت سود بر چهار ویژگی سود، شامل کیفیت اقلام تعهدی، پایداری، قابلیت پیش‏بینی و هموار بودن، بررسی می‏شود. به طور خاص، فرضیه فرصت‏طلبانه بودن مدیریت سود آزمون می‏شود که ...  بیشتر
بررسی تأثیر مدیریت سود در پایداری سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
7. بررسی تأثیر مدیریت سود در پایداری سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

مهدی مشکی؛ لطیف نوردیده

دوره 4، شماره 1 ، بهار 1391، ، صفحه 105-118

چکیده
    مدیریت در راستای دستیابی به سود مستمر و پایدار، سعی می کند نوسان­های دوره ای سود را حذف نموده ، اقدام به برنامه ریزی سود با یک نرخ رشد ثابت نماید. این موضوع سبب به این می شود که دور نمای آتی شرکت، مطلوب ...  بیشتر
تأثیر شفاف نبودن اطلاعات مالی بر ریسک سقوط آتی قیمت سهام در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
8. تأثیر شفاف نبودن اطلاعات مالی بر ریسک سقوط آتی قیمت سهام در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

داریوش فروغی؛ هادی امیری؛ منوچهر میرزایی

دوره 3، شماره 4 ، زمستان 1390، ، صفحه 15-40

چکیده
    شفافیت اطلاعات مالی، همواره به عنوان یکی از مؤثرترین متغیر‌ها در تعیین استراتژی سرمایه‌گذاری در بازار ­ های مالی مطرح بوده است . علی رغم این موضوع مدیران به عنوان مسؤول تهیه صورت‌های مالی، همواره ...  بیشتر
مدیریت سود به ‌منظور دستیابی به نقاط مبنا
9. مدیریت سود به ‌منظور دستیابی به نقاط مبنا

سید حسین علوی طبری؛ آمنه باکری

دوره 3، شماره 3 ، پاییز 1390، ، صفحه 1-18

چکیده
  پژوهش­های پیشین نشان داده­اند که مدیران تمایل دارند اولین رقم سود گزارش شده شرکت را به سمت بالا گرد کنند.براساس این پژوهش­ها، وقوع این رفتار به­ علت وجود پدیده روانی " 199تومانی" است که براساس آن ...  بیشتر
بررسی رابطه بین ساختار مالکیت و مدیریت سود
10. بررسی رابطه بین ساختار مالکیت و مدیریت سود

سهراب اُستا

دوره 3، شماره 2 ، تابستان 1390، ، صفحه 93-106

چکیده
    هدف این پژوهش بررسی ساختار مالکیت شرکت بر شیوه مدیریت سود است. چون در مطالعات قبل تأثیر عوامل حاکمیت شرکتی نادیده گرفته شده، در این پژوهش ساختار مالکیت به چهار طبقه مالکیت نهادی، شرکتی، مدیریتی و ...  بیشتر
بررسی رابطه بین هموارسازی سود، کیفیت سود و ارزش شرکت در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
11. بررسی رابطه بین هموارسازی سود، کیفیت سود و ارزش شرکت در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

داریوش دموری؛ زهره عارف‌منش؛ خلیل عباس موصلو

دوره 3، شماره 1 ، بهار 1390، ، صفحه 39-54

چکیده
  این پژوهش به بررسی رابطه بین ارزش شرکت با هموارسازی سود و کیفیت سود گزارش شده در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی 1379 تا 1386 می پردازد و به این سؤال پاسخ می دهد که آیا صرفا هموارسازی ...  بیشتر
بررسی رابطه مدیریت سود و سودآوری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
12. بررسی رابطه مدیریت سود و سودآوری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

ولی خدادادی؛ رضا جان‌جانی

دوره 3، شماره 1 ، بهار 1390، ، صفحه 77-96

چکیده
    این مقاله شواهدی در مورد وجود پدیده هموارسازی و مدیریت سود در بورس اوراق بهادار تهران فراهم می­کند. در این تحقیق، به منظور تشخیص مدیریت سود، شرکت‌ها به دو گروه هموار ساز و غیر هموارساز سود طبقه­بندی ...  بیشتر
ارزیابی رابطه محتوای اطلاعاتی اقلام تعهدی و نسبت‌های مالی منتخب با قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
13. ارزیابی رابطه محتوای اطلاعاتی اقلام تعهدی و نسبت‌های مالی منتخب با قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

سید عباس هاشمی؛ فاطمه بهزادفر

دوره 3، شماره 1 ، بهار 1390، ، صفحه 55-76

چکیده
  توانایی صورت‌های مالی در تلخیص اطلاعات مؤثر بر بازده سهام و رابطه این اطلاعات با ارزش شرکت همواره مورد توجه مدیران و سرمایه‌گذاران بوده است. با توجه به اهداف گزارشگری مالی تدوین شده توسط بسیاری از مراجع ...  بیشتر