دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
کلیدواژهها = مدیریت سود
تعداد مقالات: 16
1. تأثیر راهبرد تصاحب بر انگیزۀ گزارش تحریفآمیز سود در شرکتهای تصاحبشونده
دوره 13، شماره 4 ، بهمن 1400، ، صفحه 1-22
چکیده
در این پژوهش، تأثیر راهبرد تصاحب بر گزارش تحریفآمیز سود ازطریق مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و فعالیتهای واقعی در شرکتهای تصاحبشونده مطالعه شده است. در راستای آزمون فرضیههای پژوهش از مدلهای ... بیشتر2. تأثیر انحراف توجه حسابرسان و ارزشهای شخصی بر کشف مدیریت سود
دوره 13، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 25-44
چکیده
یکی از استراتژیهای صاحبکار این است که توجه حسابرسان را از حسابهایِ مدیریت سود شده به حسابهای پاک (بدون تحریف) یا حسابهایی منحرف سازد که حاوی تحریف غیر از مدیریت سودند و از این طریق بر توانایی حسابرسان ... بیشتر3. بررسی تأثیر کیفیت حسابرسی بر رابطۀ نااطمینانی اقتصادی و مدیریت سود ناشی از اقلام تعهدی در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران
دوره 13، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 67-86
چکیده
مدیران در شرایط نااطمینانی اقتصادی و به دلیل پایینبودن سود شرکتها، انگیزۀ بیشتری برای مدیریت سود دارند؛ ازاینرو، در این پژوهش، ارتباط بین نااطمینانی اقتصادی و مدیریت سود و ارزیابی تأثیر کیفیت ... بیشتر4. تحلیل حقوقی مدیریت سود در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش گشتاور تعمیمیافته
دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 83-102
چکیده
مدیریت سود پدیدهای متأثر از عوامل محیطی است که به لحاظ نظری، براساس تئوری نمایندگی، تحلیلپذیر است. از منظر حقوقی، مسئلۀ نمایندگی در قالب مسئلۀ اصیل – نماینده مطرح میشود که وجهاشتراک حسابداری ... بیشتر5. اثر نقدشوندگی بر آگاهی بخشی قیمت سهام و مدیریت سود بر مبنای اقلام تعهدی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
دوره 7، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 39-56
چکیده
بسیاری از پژوهشگران معتقدند که نقدشوندگی سهام میتواند از طریق ترغیب و تحریک فعالان بازار در جهت کسب اطلاعات محرمانه در مورد شرکت، بر کارایی قیمت سهام بیافزاید. لذا در این پژوهش با الهام از مدل CKSS به ... بیشتر6. بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصول و مدیریت سود (مورد مطالعه: شرکتهای پذیرفتهشده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران)
دوره 6، شماره 4 ، دی 1393، ، صفحه 73-88
چکیده
در ادبیات نظری بحث درباره مفید یا مضر بودن رقابت در بازار محصول، بحثی ناتمام است. برخی از پژوهشها نشان دادند که رقابت، یک عامل کنترلکننده رفتار مدیریت از طریق ایجاد اطلاعات اضافی درباره ارزیابی عملکرد ... بیشتر7. رابطه بین ویژگیهای شرکت و اولویت مدیران برای گزینش آستانه سود
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 75-88
چکیده
مدیریت سود و دستیابی به آستانه سودها، از دیرباز مورد توجه گروههای مختلف بوده است. مطالعات قبلی در رابطه با اهمیت سه آستانه سودی که مدیران برای دستیابی به آن تلاش میکنند، نتایج نامشخصی فراهم کردند. ... بیشتر8. بررسی رابطه جایگزینی دستکاری فعالیتهای واقعی و دستکاری اقلام تعهدی اختیاری
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1391، ، صفحه 19-40
چکیده
مدیران برای مدیریت سود به دو گزینه پیش روی خود؛ یعنی دستکاری فعالیتهای واقعی و یا دستکاری اقلام تعهدی اختیاری روی میآورند. اعمال هر یک از این گزینهها با محدویتها و هزینههایی رو به روست. ... بیشتر9. مدیریت سود، چگونه کیفیت سود شرکتها را تحت تاثیر قرار میدهد؟
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1391، ، صفحه 101-122
چکیده
در این تحقیق، تاثیر مدیریت سود بر چهار ویژگی سود، شامل کیفیت اقلام تعهدی، پایداری، قابلیت پیشبینی و هموار بودن، بررسی میشود. به طور خاص، فرضیه فرصتطلبانه بودن مدیریت سود آزمون میشود که ... بیشتر10. بررسی تأثیر مدیریت سود در پایداری سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
دوره 4، شماره 1 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 105-118
چکیده
مدیریت در راستای دستیابی به سود مستمر و پایدار، سعی می کند نوسانهای دوره ای سود را حذف نموده ، اقدام به برنامه ریزی سود با یک نرخ رشد ثابت نماید. این موضوع سبب به این می شود که دور نمای آتی شرکت، مطلوب ... بیشتر11. تأثیر شفاف نبودن اطلاعات مالی بر ریسک سقوط آتی قیمت سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
دوره 3، شماره 4 ، بهمن 1390، ، صفحه 15-40
چکیده
شفافیت اطلاعات مالی، همواره به عنوان یکی از مؤثرترین متغیرها در تعیین استراتژی سرمایهگذاری در بازار های مالی مطرح بوده است . علی رغم این موضوع مدیران به عنوان مسؤول تهیه صورتهای مالی، همواره ... بیشتر12. مدیریت سود به منظور دستیابی به نقاط مبنا
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1390، ، صفحه 1-18
چکیده
پژوهشهای پیشین نشان دادهاند که مدیران تمایل دارند اولین رقم سود گزارش شده شرکت را به سمت بالا گرد کنند.براساس این پژوهشها، وقوع این رفتار به علت وجود پدیده روانی " 199تومانی" است که براساس آن ... بیشتر13. بررسی رابطه بین ساختار مالکیت و مدیریت سود
دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1390، ، صفحه 93-106
چکیده
هدف این پژوهش بررسی ساختار مالکیت شرکت بر شیوه مدیریت سود است. چون در مطالعات قبل تأثیر عوامل حاکمیت شرکتی نادیده گرفته شده، در این پژوهش ساختار مالکیت به چهار طبقه مالکیت نهادی، شرکتی، مدیریتی و ... بیشتر14. بررسی رابطه بین هموارسازی سود، کیفیت سود و ارزش شرکت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1390، ، صفحه 39-54
چکیده
این پژوهش به بررسی رابطه بین ارزش شرکت با هموارسازی سود و کیفیت سود گزارش شده در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی 1379 تا 1386 می پردازد و به این سؤال پاسخ می دهد که آیا صرفا هموارسازی ... بیشتر15. ارزیابی رابطه محتوای اطلاعاتی اقلام تعهدی و نسبتهای مالی منتخب با قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1390، ، صفحه 55-76
چکیده
توانایی صورتهای مالی در تلخیص اطلاعات مؤثر بر بازده سهام و رابطه این اطلاعات با ارزش شرکت همواره مورد توجه مدیران و سرمایهگذاران بوده است. با توجه به اهداف گزارشگری مالی تدوین شده توسط بسیاری از مراجع ... بیشتر16. بررسی رابطه مدیریت سود و سودآوری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1390، ، صفحه 77-96