سعید علی احمدی؛ زهرا فدایی
دوره 7، شماره 3 ، پاییز 1394، ، صفحه 104-91
چکیده
مدیران از طریق اقلام تعهدی اختیاری میتوانند اطلاعات حسابداری را به بازار سرمایه مخابره کنند. مخابره اطلاعات به بازار از طریق تقویت و بهبود محیط اطلاعاتی و افشای اطلاعات در خصوص فرصتهای رشد شرکت، ...
بیشتر
مدیران از طریق اقلام تعهدی اختیاری میتوانند اطلاعات حسابداری را به بازار سرمایه مخابره کنند. مخابره اطلاعات به بازار از طریق تقویت و بهبود محیط اطلاعاتی و افشای اطلاعات در خصوص فرصتهای رشد شرکت، میتواند برای سرمایهگذاران ایجاد ارزش نماید. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش محیط اطلاعاتی و رشد شرکت در قیمتگذاری اقلام تعهدی اختیاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. به منظور آزمون فرضیههای پژوهش از مدل رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. دوره انجام پژوهش 1385 تا 1392 و نمونه پژوهش شامل 71 شرکت میباشد. نتایج پژوهش از تأثیر مثبت و معنیدار اقلام تعهدی اختیاری بر ارزش بازار سهام حکایت دارد. همچنین، نتایج نشان میدهد که در شرکتهای با محیط اطلاعاتی قوی و همچنین در شرکتهای با رشد بالا، اقلام تعهدی اختیاری تأثیر بیشتری بر ارزش بازار سهام دارد. در کل، نتایج این پژوهش بر نقش علامتدهی اقلام تعهدی اختیاری تاکید دارد.