نویسندگان
1 دانشیار گروه حسابداری دانشگاه تربیت مدرس
2 دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
3 دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
In this study we investigate the relationship between earnings management (EM) and four earnings attributes (as proxies of earnings quality). The four earnings attributes used in this study are accruals quality, earnings persistence, earnings predictability, and earnings smoothness. Especially we test opportunistic EM that predicts EM has unfavorable effects on various dimensions of accounting information quality. In order to test hypotheses the four earnings attributes and discretionary accruals (as as proxies of EM) are measured for 303 firms during 2002-2009 period (total 1530 firm-year observations). Results show that an increase in discretionary accruals is accompanied by decreases in magnitude of earnings attributes. Among those, accruals quality is more affected by earnings management than the other attributes. In order to determine definitive effects of earnings management on earnings quality, we used cost of stockholders’ equity to rank earnings attributes importance from investors’ perspective and to compute earnings quality score for each firm. Results show that discretionary accruals damage earnings quality.
کلیدواژهها [English]
هدف گزارشگری مالی، فراهم آوردن اطلاعاتی است که سرمایهگذاران، بستانکاران و سایر استفادهکنندگان را در اتخاذ تصمیمات اقتصادی یاری رساند. بر اساس مبانی نظری گزارشگری مالی ایران، اطلاعات ارائه شده توسط سیستم حسابداری، تنها هنگامی میتواند در فرایند تصمیمگیریهای اقتصادی استفادهکنندگان مفید واقع شده، مورد استفاده قرارگیرد که از حداقل استانداردهای لازم برخوردار باشد. این استانداردهای دستوری، "ویژگیهای کیفی" اطلاعات حسابداری نامیده شده، میتوانند بر میزان سودمندی اطلاعات بیفزایند [6].
اصولپذیرفتهشده و مبنای تعهدی حسابداری به مدیران اجازه میدهد که در گزارشگری مالی به منظور انتقال اطلاعات، تشخیص و قضاوت خود را اعمال کنند. اعمال قضاوت توسط مدیران و اختیارات آنان در فرایند گزارشگری مالی، به "مدیریت سود" شهرت یافته است. سالهاست که تحقیقات حسابداری به مدیریت سود و پیامدهای آن توجه ویژهای داشتهاست. با وجود این ، همواره این سوال مطرح شدهاست که آیا مدیریت سود موجب بهبود خصوصیات کیفی اطلاعات حسابداری میشود و یا از محتوای اطلاعاتی آن میکاهد؟ ادبیات تحقیق مدیریت سود، به قضاوت در مورد تاثیر مطلوب یا نامطلوب مدیریت سود بر سودمندی اطلاعات حسابداری کمک چندانی نمیکند و پاسخ صریحی به این پرسش ارائه نمیدهد. در واقع، شواهد ارائه شده تا حدود زیادی متناقض و غیر قطعی است. یکی از دلایل اصلی آن، بی توجهی تحقیقات به ابعاد مختلف کیفیت اطلاعات حسابداری است. ارائه شواهدی مستدل مبنی بر وجود رابطه نظامند بین مدیریت سود و کیفیت سود، از جمله اهداف اساسی این تحقیق است؛ موضوعی که در اغلب تحقیقات گذشته نادیده گرفته شدهاست.
در این پژوهش، رابطه بین تصمیمات گزارشگری مدیریت که از طریق میزان اقلام تعهدی اختیاری سود (به نمایندگی از به مدیریت سود) اندازهگیری میشود و کیفیت اطلاعات حسابداری، بررسی میشود. در تحقیق حاضر، تمرکز بر آن دسته عوامل تعیین کننده کیفیت اطلاعات حسابداری است که مستقیماً و در کوتاهمدت به وسیله مدیریت واحد تجاری تعیین و دیکته میشود. هدف این پژوهش، تعیین تاثیر اقلام تعهدی اختیاری، به عنوان یکی از پذیرفتهشدهترین شاخصهای دخالت مدیریت در فرایند گزارشگری، بر چهار بعد متفاوت کیفیت سود است. علاوه بر آن، تاثیر مدیریت سود بر امتیاز کیفیت سود که با توجه به این چهار ویژگی محاسبه میشود نیز آزمون میشود. برای محاسبه امتیاز کیفیت سود، از هزینه سرمایه به عنوان شاخص اهمیت ویژگیهای سود از دید سرمایهگذاران استفاده شده است. به عبارت دیگر، اهمیت هر یک از ابعاد کیفیت سود در تخصیص منابع از سوی سرمایهگذاران، از طریق رابطه هر ویژگی با هزینه سرمایه سنجیده شدهاست.
2- مبانی نظری پژوهش
تحقیق حاضر بر این فرض استوار است که کیفیت اطلاعات حسابداری، از یک سو بر اساس تصمیمات گزارشگری مدیریت و از سوی دیگر، بر اساس ویژگیهای محیط عملیاتی و تجاری بنگاه اقتصادی تعیین میشود. هرچند خصوصیات عملیاتی و محیط تجاری بنگاه نیز تحت تاثیر تصمیمات اجرایی مدیریت قرار دارند، با این حال، مدیران در کوتاهمدت توانایی تغییرات بنیادین در این خصوصیات را نداشته، در نتیجه خصوصیات عملیاتی و محیط تجاری شرکت تا حدود زیادی مستقل از تصمیمات مدیران شکل میگیرند [15].
در ادبیات مالی، این فرض وجود دارد که بین تصمیمات گزارشگری مدیریت و خصوصیات اطلاعات شرکت رابطه وجود دارد و فرض میکند که سود، نخستین منبع اطلاعات خاص شرکت است [16 ،11]. برای مثال، تحقیقات پیشین نشان داده است که سرمایهگذاران به سود، بیش از هر معیار دیگری به عنوان معیار سنجش عملکرد، تکیه میکنند. علاوه بر آن، مدیران نیز سود را به عنوان یک معیار کلیدی در نظر میگیرند، زیرا سرمایهگذاران و تحلیلگران در ارزیابیهای خود از آن استفاده میکنند [8، 18].
تحقیقات انجام شده نشان دادهاست که از نظر سرمایهگذاران، چهار نماینده کیفیت سود دارای اهمیت است و با مطلوبتر شدن آنها، ریسک اطلاعاتی کاهش یافته، در بازار سرمایه مزیتهای مشخصی را برای شرکت فراهم میآورند. این مزایا با استفاده از معیار "هزینه حقوق صاحبان سهام" اندازهگیری میشوند. با در نظر گرفتن سود به عنوان منبع اصلی اطلاعات خاص شرکت و با توجه به اینکه تصمیمات گزارشگری مدیریت، منبع اصلی اطلاعات خاص شرکت را تحت تاثیر قرار میدهد، انتظار میرود مدیریت سود بر مقادیر مطلوب ویژگیهای کیفی سود تاثیرگذار باشد.
1-2- مدیریت سود
ادبیات تحقیق مدیریت سود فاقد تعریفی پذیرفته شده از مدیریت سود است. آرتور لویت، رئیس پیشین کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا، مدیریت سود را این گونه تعریف میکند: "مدیریت سود عملی است که موجب میشود، سود گزارش شده بیشتر منعکسکننده خواستههای مدیریت باشد تا عملکرد مالی بنیادی شرکت". اسکیپر (1989) مدیریت سود را به عنوان مداخله هدفمند در فرایند گزارشگری مالی با قصد تحصیل برخی منافع شخصی، تعریف میکند [21]. این دو تعریف بر جنبه فرصتطلبانه مدیریت تمرکز دارند؛ یعنی، مدیریت با انگیزههای سودجویانه اقدام به مدیریت سود میکند و به طور ضمنی بیان میکنند که مدیریت سود موجب کاهش محتوای اطلاعاتی اعداد حسابداری خواهد شد. از سوی دیگر، برخی محققان نگاهی آگاهیدهنده به مدیریت سود دارند و آن را به عنوان دستکاری اعداد سود توسط مدیران تعریف میکنند که به واسطه آن اطلاعات خصوصی و محرمانه مدیریت در مورد عملکرد آتی شرکت به سرمایهگذاران منتقل میشود. با پذیرش این تعریف، باید انتظار داشت مدیریت سود نه تنها موجب کاهش محتوای اطلاعاتی سود نخواهد شد، بلکه این عمل، سرمایهگذاران را در تفسیر بهتر ارقام گزارش شده یاری میرساند. به هر حال، فرصتطلبانه بودن مدیریت سود در ادبیات تحقیق از مقبولیت بیشتری برخوردار است [19].
برای چندین دهه، مدیریت سود موضوعی اصلی بسیاری تحقیقات حسابداری بودهاست. در این رابطه، در دهههای 1970 و 1980 بیشتر پژوهشگران بر تعیین انتخابهای حسابداری تمرکز داشتند. شواهد با این فرضیه که مدیران به دلیل انگیزههای اقتصادی عمداً قواعد حسابداری را به منظور تغییر سود انتخاب میکردند، مطابقت داشت. با این حال، به دلیل وجود اصل ثبات رویه و اعمال فشار از سوی حسابرسان برای رعایت این اصل، شرکتها به صورت مستمر نمیتوانند قواعد حسابداری را تغییر دهند، زیرا این اصل موجب میشود که انتخاب رویه حسابداری، روشی پرهزینه برای دستکاری سود شود. از اینرو، از اواسط دهه 1980 مطالعات مدیریت سود، بر استفاده مدیران از اقلام تعهدی برای تاثیر بر سود گزارششده، تمرکز یافت. مبنای حسابداری تعهدی در مقایسه با مبنای نقدی، انعطافپذیری بالاتری را برای مدیران جهت تغییر اعداد حسابداری فراهم میآورد. استفاده از اقلام تعهدی در مقایسه با تغییر رویههای حسابداری، برای مدیریت سود، سادهتر بوده، کشف سود مدیریت شده را نیز دشوارتر میکند [20].
2-2- ویژگیهای سود
چهار بعد کیفیت سود، ویژگیهایی از سود است که در ارزیابی مطلوبیت رویههای حسابداری استفاده میشوند. چهار ویژگی سود عبارتند از: کیفیت اقلام تعهدی، پایداری سود، قابلیت پیشبینی سود و هموار بودن سود. در اندازهگیری این ویژگیها، وجه نقد و سود به عنوان ساختار مرجع در نظر گرفته میشوند و در نتیجه، تنها با استفاده از اطلاعات حسابداری اندازهگیری میشوند. هر یک از این ویژگیها بعد متفاوتی از کیفیت اطلاعات حسابداری را بیان میکنند.
کیفیت اقلام تعهدی: در سالهای اخیر، اقلام تعهدی حسابداری به عنوان یکی از مهمترین معیارهای کیفیت سود معرفی شدهاست. بسیاری از روشهای ارزیابی کیفیت سود بر این نکته تمرکز دارندکه سودی مطلوبتر است که به وجه نقد نزدیکتر باشد [14]. هرچه زمان بین شناسایی درآمد و دریافت وجه نقد آن فاصله بیشتری وجود داشته باشد، سود از کیفیت پایینتری برخوردار است [13].
پیشبینیپذیری: این ویژگی به عنوان توانایی سود در پیشبینی خود تعریف میشود [10]. قابلیت پیشبینی یکی از عناصر مربوط بودن است و بنابراین، از دید استانداردگذاران ویژگی مطلوبی است. همچنین، این ویژگی از دید تحلیلگران با اهمیت بوده، جزو ضروری ارزشگذاری است. این بعد از کیفیت سود بر ویژگیهای سریهای زمانی سود تمرکز دارد و بیان میکند که سود سال آتی بر اساس تغییرات در سود سال جاری قابل پیشبینی است [17].
پایداری: این ویژگی بیانگر ثبات و دوام سود است. از دیدگاه سرمایهگذاران، سودهای با دوام و با ثبات بهدلیل استمرار آنها مطلوب هستند. صرفنظر از میــزان و جهت تغییرات سود، پایـــداری بیانگر آن است که تغییرات ســـود دوره جـــاری تا چـــه حــدی در سریهای زمانی ســود با ثبات است. ارقــام سود بـا پایـداری بالا از منظر سرمایــهگذاران به عنوان ســود بــادوام درنظــر گرفته میشود، تـا جایـی کـه ایـنگونــه سودها بـه عنـوان مبنایـی بـرای اعمـال یک روش میـانبـر بـرای ارزشگـذاری (نظیر ضریب قیمت به سود) استفاده میشوند [17].
هموار بودن: این ویژگی به معنی نبود نوسانهای موقت در سود است؛ به گونهای که سود هموار رابطه نزدیکتری با جریانهای نقدی واقعی دارد. بنابراین، در اندازهگیری هموار بودن از وجه نقد به عنوان ساختار مرجع استفاده میشود [17]. این نوع از هموار بودن سود، متفاوت با سودی است که توسط رویههای حسابداری مورد انتخاب مدیریت، هموار میشود. معمولاً، سرمایهگذاران خواستار سودی با حداقل نوسانهای هستند. به صورتی که اندازه نوسان در سود را مستقیما به عنوان معیاری از ریسک شرکت استفاده میکنند [2].
3-2- تحقیقات پیشین
1-3-2- تحقیقات انجام گرفته در سایر کشورها
بنیش و وارگو (2002)، تاثیر مدیریت سود را بر پایداری سود بررسی کردند. این محققان دریافتند که تعهدی های سود در زمانی که مدیریت سود افزایشی (کاهشی) است و مدیران اقدام به فروش (خرید) سهام کردهاند، سود از پایداری کمتری (بیشتری) برخوردار است. همچنین، قیمتگذاری مقادیر تعهدی به صورت نادرستی انجام میشود و این قیمتگذاری نادرست را میتوان به مدیریت سود افزایشی منتسب کرد [9].
فرانسیس و دیگران(2004) در تحقیقی به آزمون رابطه هفت ویـژگی سود شامل کیفیت اقلام تعهدی، پایداری، قابلیت پیشبینی، هموار بودن، مربوط بودن، بموقع بودن و محافظهکارانهبودن با هزینه حقوق صاحبان سهام پرداخته اند. بر اساس نتیجه این تحقیق، به جز قابلیت پیشبینی و محافظهکارانه بودن، میان سایر ویژگیهای سود و هزینه حقوق صاحبان سهام رابطه معکوس و معناداری وجود دارد؛ یعنی هرچه این ویژگیها مطلوبتر باشد، هزینه حقوق صاحبان سهام کاهش مییابد و برعکس. همچنین، در بین تمام ویژگیهای سود، کیفیت اقلام تعهدی تاثیر بیشتری بر هزینه حقوق صاحبان سهام دارد. این نتایج بر سودمندی ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری صحه میگذارد [15].
تیان (2007) تاثیر مدیریت سود بر مربوطبودن سود در ارزشگذاری شرکتها را آزمون کرد، زیرا سود یکی از مهمترین ورودیها در مدلهای حسابداری ارزشگذاری شرکتهاست. توانایی سود در انعکاس عملکرد دورههای جاری و آتی شرکتها، عاملی اساسی در تعیین ارزش ذاتی شرکت است. نتایج نشان داد که مدیریت سود تاثیر زیانباری بر سودمندی سود در ارزشگذاری شرکت دارد، زیرا از محتوای اطلاعاتی سود میکاهد [22].
چانگ و شیوا (2010) تاثیر مدیریت سود بر ویژگی قابلیت پیشبینی سود را بررسی کردند. این محققان بیان میکنند که به صورت کلی مدیریت سود سبب میشود، قدرت پیشبینی کنندگی سود کاهش یابد. با این حال، هنگامی که در دهکهای مختلف اندازه مدیریت سود، قابلیت پیشبینی اندازهگیری میشود، نتایج نشان میدهد که در دهک با بالاترین میزان مدیریت سود، نه تنها قابلیت پیشبینی سود کاهش نمییابد، بلکه نتایج این گروه را میتوان حاکی از رفتار آگاهی دهنده بودن مدیریت سود دانست. در نهایت، این محققان بیان میکنند که نتایج تحقیق آنها به طور قاطع از مدیریت سود فرصت طلبانه پشتیبانی نمیکند [10].
2-3-2- تحقیقات انجام گرفته در ایران
کردستانی و مجدی (1386) رابطه بین پنج ویژگی سود، شامل: پایداری سود، قابلیت پیشبینی سود، مربوط بودن سود، بموقع بودن سود و محافظهکاری سود را با هزینه سرمایه سهام عادی بررسی کردند. یافته های تحقیق از تاثیر ویژگی های کیفی سود بر هزینه سرمایه سهام عادی خبر میدهد. با کنترل متغیرهای اندازه شرکت، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و ضریب تغییرات سود به عنوان ریسک عملیاتی، نتایج تحقیق وجود رابطه معکوس بین ویژگیهای سود شامل پایداری، قابلیت پیشبینی، مربوط بودن، بموقع بودن با هزینه سرمایه را نشان میدهد. با وجود این، رابطهای بین محافظهکاری سود و هزینه حقوق صاحبان سهام عادی یافت نشد [5].
رسائیان و حسینی (1387) رابطه میان کیفیت اقلام تعهدی و هزینه سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار را آزمون کردند. در این تحقیق، کیفیت اقلام تعهدی در دو دسته اقلام تعهدی اختیاری و ذاتی بررسی شد. نتایج این تحقیق نشان داد که بین کیفیت اقلام تعهدی و هزینه سرمایه شرکتها رابطه وجود ندارد. به عبارت دیگر، نمیتوان پذیرفت که بین هزینه سرمایه شرکت های با کیفیت ضعیف اقلام تعهدی، در مقایسه با شرکت های با کیفیت مطلوب اقلام تعهدی، اختلاف معنی داری وجود دارد [4].
ثقفی و بلو (1388) به بررسی چهار ویژگی سود با هزینه حقوق صاحبان سهام پرداختهاند. در این تحقیق ارتباط چهار ویژگی سود (کیفیت اقلام تعهدی، پایداری، قابلیت پیشبینی یا هموار بودن) با هزینه حقوق صاحبان سهام (مدل گوردون) بررسی شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که رابطه منفی معنیدار بین هزینه حقوق صاحبان سهام و کیفیت اقلام تعهدی، قابلیت پیشبینی سود وجود ندارد و در مقابل، وجود رابطه منفی معنیدار بین هزینه حقوق صاحبان سهام و پایداری سود و هموار بودن سود تایید شد[2].
نوروش و حسینی (1388)، رابطه بین کیفیت افشای شرکتی (شامل قابلیت اتکا و بموقع بودن) و مدیریت سود را بررسی کردند. در این تحقیق برای اندازه گیری کیفیت افشا از دو معیار بموقع بودن و قابلیت اتکا استفاده شده است. یافته های این تحقیق نشان می دهد که بین کیفیت افشای شرکتی و مدیریت سود رابطه منفی معنیداری وجود دارد. همچنین، رابطه منفی معنیداری بین بموقع بودن افشای شرکتی و مدیریتی سود وجود دارد. این محققان در تشریح یافتههای خود بیان میکنند که بهبود کیفیت افشای شرکتی باعث کاهش عدم تقارن اطلاعاتی میگردد و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی، مدیریت سود کمتر را به همراه دارد [7].
آهنگری و شاکری (1388) رابطه بین مدیریت سود و فرایند ارزشگذاری شرکت را از راه ارزیابی تاثیر مدیریت سود بر میزان مربوط بودن سود و ارزش دفتری با ارزش بازار سهام، بررسی کردهاند. نتایج این تحقیق نشان داد که قابلیت اتکای ضعیف سود، مربوط بودن سود را کاهش می دهد. همچنین، مدیریت سود مربوط بودن سود را کاهش و مربوط بودن ارزش دفتری را افزایش می دهد [1].
خدادی و همکاران (1389) به بررسی تاثیر مدیریت سود بر مربوط بودن سود هر سهم و ارزش دفتری هر سهم با تفکیک اقلام تعهدی اختیاری کوتاه مدت، اقلام تعهدی اختیاری بلندمدت و کل اقلام تعهدی اختیاری پرداختهاند. نتایج این پژوهش نشان داد، مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی اختیاری کوتاه مدت و بلند مدت موجب کاهش مربوط بودن سود هر سهم و ارزش دفتری هر سهم میشود. همچنین، تاثیر مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی اختیاری بلندمدت در مقایسه با اقلام تعهدی اختیاری کوتاهمدت بر مربوط بودن سود و ارزش دفتری بیشتر است [3].
3- فرضیههای تحقیق
1-3- فرضیه اصلی
2-3- فرضیههای فرعی
1- مدیریت سود ویژگی کیفیت اقلام تعهدی سود شرکتها را کاهش میدهد.
2- مدیریت سود ویژگی پایداری سود شرکتها را کاهش میدهد.
3- مدیریت سود ویژگی قابلیت پیشبینی سود شرکتها را کاهش میدهد.
4- مدیریت سود ویژگی هموار بودن سود شرکتها را کاهش میدهد.
4- روششناسی پژوهش
1-4- جامعه و نمونه آماری و دوره زمانی تحقیق
جامعه آماری تحقیق شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره زمانی هفت ساله، 1381 تا 1387 است. نمونهگیری به صورت حذفی انجام شده و نمونه منتخب شامل کلیه شرکتهای جامعه آماری است که حائز معیارهای زیر باشند:
1- سال مالی شرکت منتهی به پایان اسفند ماه بوده و در طول سالهای 1377 تا 1388 تغییر نکرده باشد.
2- جزو شرکتهای واسطهگری مالی (سرمایهگذاریها بانکها، بیمه و لیزینگ) نباشد.
3- اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه پارامترها طی سالهای 1377 تا 1388 در دسترس باشد.
4- سهام شرکتها درطول تمامی دوره تحقیق (1381 تا 1387) حداقل هر سه ماه یکبار معامله شده شدند.
درنهایت، با درنظر گرفتن شرایط فوق، تعداد 303 شرکت به عنوان نمونه مورد مطالعه این تحقیق انتخاب شدند. حداکثر پارامترهای قابل محاسبه مربوط به سال 1386 با 303 شرکت و حداقل پارامترهای قابل محاسبه مربوط به سال 1381 با 185 شرکت بوده است. در مجموع، طی دوره 1387-1381، کلیه پارامترهای مورد نیاز برای برآورد مدلهای رگرسیونی برای 1530 مشاهده شرکت-سال قابل محاسبه بودهاست.
2-4- متغیرها
(1) |
که در آن،TCAj,t کل اقلام تعهدی جاری شرکت j در سالt، Assets میانگین کل داراییها، CFO جریان های نقدی عملیاتی،∆Rev تغییرات درآمد فروش در سال t نسبت به سال قبل، PPE ارزش ناخالص داراییهای ثابت مشهود است. معادله فوق با استفاده از دادههای پنج ساله (رگرسیون غلتان پنج ساله) برآورد میشود. به این ترتیب، برای هر شرکت در هر سال مقدار خطا (مقادیر باقیمانده) اندازهگیری میشود که برابر با تفاوت بین اندازه واقعی اقلام تعهدی جاری و اندازه پیشبینی شده با استفاده از مدل رگرسیونی (1) است. کیفیت اقلام تعهدی با انحراف معیار مقادیر باقیمانده طی سالهای t-4تاt اندازهگیری میشود. مقادیر بزرگتر AQ بیانگر کیفیت پایینتر اقلام تعهدی است:
(2) |
(3) |
که در آن سود قبل از اقلام غیر مترقبه است. ضریب زاویه، ، نسبت تغییرات سود سال t به تغییرات سود سال t-1 را نشان میدهد. هرچه مقدار بزرگتر باشد، بیانگر پایداری بالاتر سود است، درحالیکه هرچه میزان به صفر نزدیک باشد، بیانگر ناپایداری (موقتی و گذار بودن) سود است.
(4) |
(5) |
(6) |
به طوری که، قیمت سهم در ابتدای سال؛ سود سهام مورد انتظار سال آتی؛ ، نرخ بازده مورد انتظار سهامداران و ، نرخ رشد مورد انتظار است. به منظور اندازهگیری نرخ رشد مورد انتظار از میانگین هندسی رشد فروش پنج ساله استفاده شده است، زیرا رشد فروش در مقایسه با رشد سود پایدارتر و قابل پیشبینیتر است. این امر ناشی از تاثیرپذیری اندک فروش از رویههای حسابداری در مقایسه با سود است[12].
(7) |
کل تعهدی ها، A، کل داراییهای شرکت در ابتدای سال، ، تغییر در درآمد فروش؛ ، تغییر در حسابهای دریافتنی؛ ، داراییهای ثابت مشهود است. بازده داراییهاست. در این مدل فرض میشود در هر صنعت میزان مشخصی اقلام تعهدی وجود دارد که این مقدار طبیعی محسوب میشود. همچنین، میانگین تعهدیهای اختیاری در هر سال- صنعت صفر است. بنابراین، مقایسه میزان واقعی اقلام تعهدی یک شرکت خاص با میزان برآوردی حاصل از رگرسیون فوق، بیانگر تعهدیهای اختیاری آن شرکت است.
(8) |
مدل رگرسیونی (7) در سطح سال-صنعت[1] برآورد میشود. مقادیر باقیمانده ( ) نشان دهنده میزان اقلام تعهدی غیر عادی است که به صورت زیر اندازهگیری میشود:
(9) |
، اقلام تعهدی اختیاری، اقلام تعهدی واقعی و اقلام تعهدی برآوردی با استفاده از مدل (7) است.
متغیرهای کنترلی، در برگیرنده عوامل ذاتی موثر بر کیفیت سود است. در این پژوهش از سه متغیر کنترلی اندازه شرکت (Size)، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار (BM) و عملکرد (ROA) استفاده شده است. اندازه شرکت از طریق لگاریتم کل داراییهای شرکت، نسبت BM از طریق تقسیم ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام به ارزش بازار پایان سال حقوق صاحبان سهام[2] و سرانجام بازده داراییها (ROA) از طریق تقسیم سود قبل از اقلام غیرعادی و غیر مترقبه بر کل داراییها در ابتدای سال اندازهگیری میشوند.
3-4- مدلهای رگرسیونی چند متغیره
به منظور بررسی تاثیر مدیریت سود بر چهار ویژگی سود، از مدلهای رگرسیونی (10) تا (13) استفاده میشود:
(10) |
|
|
|
(11) |
|
|
|
(12) |
|
|
|
(13) |
|
|
|
که در این مدلها، متغیر وابسته به ترتیب نشان دهنده مقدار کیفیت اقلام تعهدی (AQ)، پایداری (Persist)، توان پیشبینی (Predict) و هموار بودن (Smooth) سود است که بر اساس مدلهای (1) تا (5) اندازهگیری شدهاند.
به منظور تعیین اهمیت هر یک از ویژگیها از دید سرمایه گذاران از مدل رگرسیونی (14) استفاده میشود. آن ویژگی از سود دارای بیشترین اهمیت است که بیشترین تاثیر را بر هزینه حقوق صاحبان سهام ( ) داشته باشد:
(14) |
مدل (14) برای تمامی چهار ویژگی سود به صورت مجزا برآورد میگردد. ضریب تعیین تعدیل شده مدلها نشان دهنده توان تببین هزینه سرمایه توسط هر ویژگی است. بنابراین، از این ضریب به عنوان وزن هر ویژگی برای محاسبه امتیاز کیفیت سود شرکت استفاده میشود. همچنین، به منظور از میان بردن اریبهای ناشی از مقیاسهای متفاوت ویژگیهای مختلف، با استفاده از رابطه (15) ویژگیها، بی بعد و استاندارد میشوند:
(15) |
که در آن ، مقدار استاندار شده و بی بعد ویژگی kام برای شرکت j در زمان t است. امتیاز کیفیت سود (EQ) از طریق ضرب وزن ویژگی در مقدار استاندارد شده ویژگی و جمع این مقادیر برای چهار ویژگی یک شرکت به دست میآید:
(16) |
که در آن وزن به دست آمده بر اساس مدل (14) برای هر ویژگی است. تاثیر نهایی مدیریت سود بر کیفیت سود با استفاده از مدل (17) آزمون خواهد شد:
(17)
1-5- آمار توصیفی
آمارههای توصیفی متغیرهای تحقیق در نگاره (1) ارائه شدهاست. میانگین قدر مطلق اقلام تعهدی اختیاری[3] (به عنوان نماینده مدیریت سود) 105/0 است. مقایسه اندازههای اقلام تعهدی اختیاری در دهک و چارک اول به ترتیب با دهک نهم و چارک سوم، نشان میدهد که شرکتها تمایل مشابهی در استفاده از رویههای مدیریت سود کاهشی و مدیریت سود افزایشی دارند. همچنین، توزیع این متغیر در نمونه مورد بررسی نرمال به نظر میرسد.
کیفیت اقلام تعهدی دارای میانگین 083/0 و انحراف معیار 084/0 است. میانگین پایداری سود 408/0-، میانگین پیشبینیپذیری 112/0 و میانگین هموار بودن 640/0 است. ثقفی و بلو (1388) 06/0را به عنوان میانگین کیفیت اقلام تعهدی، 41/0 میانگین پایداری سود، 08/0میانگین پیشبینیپذیری و 97/0 میانگین هموار بودن را برای نمونه 40 شرکتی تحقیق خود گزارش کردهاند [2].
نگاره (1): آمارههای توصیفی تحقیق
متغیر |
میانگین |
انحراف معیار |
دهک اول |
چارک اول |
میانه |
چارک سوم |
دهک نهم |
DAC |
000/0 |
147/0 |
162/0- |
074/0- |
000/0 |
078/0 |
161/0 |
Abs DAS |
105/0 |
102/0 |
013/0 |
036/0 |
096/0 |
140/0 |
234/0 |
AQ |
083/0 |
084/0 |
010/0 |
008/0 |
024/0 |
059/0 |
114/0 |
Persist |
408/0- |
821/0 |
32/1- |
897/- |
403/- |
103/0 |
526/0 |
Predict |
112/0 |
133/0 |
027/0 |
046/0 |
077/0 |
138/0 |
225/0 |
Smooth |
640/0 |
769/0 |
249/- |
156/0 |
558/0 |
064/1 |
583/1 |
EQ |
067/0 |
039/0 |
025/0 |
039/0 |
060/0 |
087/0 |
116/0 |
CofC |
248/0 |
186/0 |
093/0 |
124/0 |
221/0 |
331/0 |
448/0 |
Size |
280/5 |
573/0 |
600/4 |
906/4 |
258/5 |
598/5 |
988/5 |
Log BM |
305/0 |
616/0 |
268/0- |
063/0 |
333/0 |
644/0 |
924/0 |
ROA |
111/0 |
219/0 |
102/0- |
022/0 |
099/0 |
207/0 |
364/0 |
هزینه حقوق صاحبان سهام عادی که با استفاده از مدل گوردن اندازهگیری شده است، دارای میانگین 24.8% است؛ به این معنی که در طول دوره تحقیق سرمایهگذاران به طور متوسط بازدهی نزدیک به 25% را بابت سرمایهگذاری خود مطالبه کردهاند. ثقفی و بلو (1388) رقم 32% (31%) را به عنوان میانگین (میانه) و 26% (38%) برای چارک اول (سوم) هزینه حقوق صاحبان سهام خود گزارش کردهاند [2]. به نظر میرسد مهمترین دلایل وجود تفاوت در اندازه ویژگیهای سود و هزینه حقوق صاحبان سهام این دو تحقیق، تفاوت در دوره زمانی تحقیق و اندازه نمونه باشد[4].
امتیاز کیفیت سود که با استفاده از اندازه هر یک از ویژگیهای سود در یک شرکت و ضریب تعیین تعدیل شده آن ویژگی در توضیح هزینه حقوق صاحبان سهام به عنوان وزن کیفیت، محاسبه شده است، دارای میانگین 067/0 و انحراف معیار 039/0 است. این امتیاز، در ارزیابی نهایی تاثیر مدیریت سود بر کیفیت سود استفاده میشود.
نگاره (2) نتایج همبستگی میان متغیرهای مستقل تحقیق را نشان میدهد. همبستگیهای بالای قطر اصلی پیرسون و همبستگیهای پایین قطر اصلی اسپیرمن (ناپارامتریک) است. هزینه حقوق مالکانه با سه ویژگی سود (کیفیت اقلام تعهدی، پایداری و هموار بودن سود) و امتیاز کیفیت سود رابطه مثبت و معنیداری دارد؛ به این معنی که با کاهش در کیفیت سود، هزینه مطالبه شده از سوی سرمایهگذاران افزایش مییابد.
تمامی چهار ویژگی سود دارای رابطه مثبت و معناداری (در سطح 01/0) با یکدیگر هستند. به این ترتیب، بهبود (کاهش) در مقادیر مطلوب، یکی از ویژگیهای سود با بهبود (کاهش) در مقادیر مطلوب سایر ویژگیهای سود همراه است. همبستگی بسیار قوی امتیاز کیفیت سود با ویژگیهای سود ناشی از این حقیقت است که کیفیت سود ترکیبی از چهار ویژگی سود است.
اندازه شرکت رابطه معکوسی با ویژگیهای سود دارد که برخی از این همبستگیها از نظر آماری معنادار است. وجود رابطه معکوس به این معنی است که شرکتهای بزرگتر در مقایسه با شرکتهای کوچکتر، سود با کیفیت بالاتری گزارش میکنند. همچنین، لگاریتم نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار که نماینده فرصت رشد شرکتهاست همبستگی منفی و معناداری با چهار ویژگی سود و همچنین، امتیاز کیفیت سود شرکتها دارد. آخرین متغیر کنترلی، بازده داراییهاست که فاقد همبستگی معنیدار با ویژگیهای سود است.
نگاره (2): همبستگی میان متغیرهای تحقیق
|
CofC |
AQ |
Persist |
Predict |
Smooth |
EQ |
Size |
Log BM |
ROA |
CofC |
|
(**)19/0 |
(**)18/0 |
05/0 |
(**)17/0 |
(**)20/0 |
(**)15/0 |
01/0 |
(**)33/0 |
AQ |
(**)20/0 |
|
(**)53/0 |
(**)51/0 |
(**)59/0 |
(**)91/0 |
(**)16/0- |
(**)12/0- |
02/0 |
Persist |
(**)19/0 |
(**)77/0 |
|
(**)44/0 |
(**)43/0 |
(**)80/0 |
03/0- |
(**)25/0- |
01/0 |
Predict |
(**)19/0 |
(**)53/0 |
(**)46/0 |
|
(**)47/0 |
(**)38/0 |
03/0- |
(**)22/0- |
00/0 |
Smooth |
(**)18/0 |
(**)59/0 |
(**)46/0 |
(**)50/0 |
|
(**)80/0 |
(**)14/0- |
(**)11/0- |
03/0 |
EQ |
(**)22/0 |
(**)90/0 |
(**)82/0 |
(**)40/0 |
(**)82/0 |
|
(**)14/0- |
(**)19/0- |
02/0 |
Size |
(**)15/0 |
(**)19/0 |
(**)11/0 |
(**)20/0- |
(**)27/0- |
(**)20/0- |
|
(**)60/0- |
(**)23/0 |
Log BM |
02/0 |
(**)13/0- |
(**)18/0- |
(**)24/0- |
(**)15/0- |
(**)16/0- |
(**)60/0- |
|
(**)32/0- |
ROA |
(**)43/0 |
(**)11/0 |
(**)13/0 |
(**)11/0 |
(**)13/0 |
(**)12/0 |
(**)21/0 |
(**)49/0- |
|
ارقام بالای قطر اصلی، همبستگی پیرسون (پارامتریک) و ارقام پایین نگاره همبستگیهای اسپیرمن (ناپارامتریک)
** همبستگی در سطح 01/0 معنادار است.
نکته قابل توجه همبستگیهای نگاره (2)، وجود رابطه مثبت و معنیدار (در سطح 01/0) بین میزان اقلام تعهدی اختیاری (مدیریت سود) و ویژگیهای سود و امتیاز کیفیت سود است. این همبستگی مثبت نشان میدهد که با افزایش مدیریت سود (قدر مطلق اقلام تعهدی اختیاری) از مقادیر مطلوب ویژگیهای سود و همچنین، امتیاز کیفیت سود کاسته میشود. آزمون دقیقتر این یافتهها با استفاده از مدلهای رگرسیونی امکانپذیر است.
2-5- برآورد مدلها و آزمون فرضیهها
همان طور که قبلاً بیان شد، نمونه مورد بررسی متشکل از 303 شرکت مجزا برای سالهای 1381-1387 (1530 مشاهده سال- شرکت) است. در نتیجه، ساختار دادهها، ترکیبی از سریهای زمانی و مقطعی است. از این رو، استفاده از رگرسیون ساده (مقطعی) یا رگرسیون سریهای زمانی به تنهایی مناسب نیست. بنابراین، در این تحقیق نیز از روش دادههای ترکیبی استفاده شده است که سبب میشود درجه آزادی افزایش یافته و ناهمسانی واریانس و همخطی بین متغیرها کاهش یابد. تخمین مدلهای رگرسیونی با دادههای ترکیبی مستلزم تعیین وضعیت عرض از مبدا (تأثیرات ثابت) در مدل است. به طور کلی، سه حالت زیر را برای عرض از مبدا میتوان آزمون نمود: (1) مدل تأثیرات مشترک، (2) مدل تأثیرات ثابت و (3) مدل تأثیرات تصادفی.
در ابتدا باید مشخص شود که عرض از مبدا برای همه مقاطع برابر است یا خیر. برای بررسی این موضوع از آزمون F لیمر استفاده میشود. فرض صفر این آزمون که به آزمون ترکیبپذیری نیز شهرت دارد، به صورت زیر است:
H0 : μi = 0, i = 1, . . .,N. |
نتایج آزمون F برای مدلهای (10) الی (13) و (17) در نگاره (3) ارائه شده است. همان طور که مشاهده میشود Prob کلیه مدلهای برآوردی، کوچکتر از 05/0 است که این به معنی رد فرض صفر و متغیر بودن تأثیرات عرض از مبدا در این مدلهاست. در نتیجه، برای تعیین وضعیت عرض از مبدا، از آزمون هاسمن استفاده میشود.
نگاره (3): آزمون ترکیبپذیری(F)
آزمون F |
t-statistic |
d.f |
Prob. |
کیفیت اقلام تعهدی(مدل 10) |
49031/3 |
(1219،302) |
0000/0 |
پایداری (مدل 11) |
46375/3 |
(1208،302) |
0000/0 |
پیش بینیپذیری(مدل 12) |
49283/3 |
(1173،302) |
0000/0 |
هموار بودن(مدل 13) |
47563/3 |
(1198،302) |
0000/0 |
کیفیت سود(مدل 17) |
48214/3 |
(1530،302) |
0000/0 |
نتایج آزمون هاسمن در نگاره (4) نشان داده شده است. بر این اساس، به جز مدلی که از ویژگی پیشبینیپذیری به عنوان متغیر وابسته استفاده میکند، در سایر مدلها تأثیرات عرض از مبدا، تصادفی است.
نگاره (4): نتایج آزمون هاسمن
آزمون هاسمن |
Chi-Sq. Statistic |
Chi-Sq. d.f. |
Prob. |
نوع اثر |
کیفیت اقلام تعهدی(مدل 10) |
6/83741 |
4 |
1447/0 |
تصادفی |
پایداری (مدل 11) |
22305/8 |
4 |
0837/0 |
تصادفی |
پیش بینیپذیری(مدل 12) |
56524/9 |
4 |
0484/0 |
ثابت |
هموار بودن(مدل 13) |
61784/2 |
4 |
6237/0 |
تصادفی |
کیفیت سود(مدل 17) |
55881/5 |
4 |
2346/0 |
تصادفی |
برای بررسی همبستگی بین خطاهای مدلها از آماره دوربین- واتسن استفاده میشود. برای آزمون نرمال بودن دادهها از آزمون کلموگروف– اسمیرنف استفاده شده است. نگاره (5) نتایج حاصل از این آزمون را نشان میدهد.
نگاره (5): نتایج آزمون کلموگروف-اسمیرنف
|
Kolmogorove -Smirnov Z |
Prob. |
کیفیت اقلام تعهدی(مدل 10) |
923/0 |
362/0 |
پایداری (مدل 11) |
986/0 |
285/0 |
پیش بینیپذیری(مدل 12) |
938/0 |
343/0 |
هموار بودن(مدل 13) |
965/0 |
309/0 |
کیفیت سود(مدل 17) |
088/1 |
187/0 |
در این آزمون، فرضیه این گونه تعریف میشود که دادهها نرمال هستند. همانطور که ملاحظه میشود، آمارههای Z در این نگاره بیانگر نرمال بودن توزیع دادههاست.
1-2-5- مدلهای در بردارنده یک بعد کیفیت سود
جداول (6) تا (9) نتایج برآورد مدلهای رگرسیونی (10) الی (13) را برای هر یک از ویژگیهای سود نمایش میدهد. در این مدلها، متغیر وابسته ویژگیهای سود و متغیر مستقل، تعهدیهای اختیاری است. همچنین، سه متغیر اندازه شرکت، ارزش بازار به ارزش دفتری و بازده داراییها به عنوان متغیر کنترلی در مدل حضور دارند. تمامی چهار مدل برآوردی در در سطح 01/0 از نظر آماری معنیدار هستند. همچنین، ضریب تعیین تعدیل شده این مدلها در دامنه %5/34 تا %5/48 قرار دارد که بالاترین ضریب تعیین مربوط به مدل ویژگی اقلام تعهدی و پایین ترین ضریب مربوط به ویژگی پیشبینیپذیری سود است.
نگاره (6) نتایج برآورد رگرسیون اقلام تعهدی اختیاری را بر کیفیت اقلام تعهدی به همراه سه متغیر کنترلی اندازه شرکت، ارزش بازار به ارزش دفتری و بازده داراییها نمایش میدهد. همان گونه مشاهده میدهد، ضریب متناظر با اقلام تعهدی اختیاری برابر با 240/0 واحد و در سطح 01/0 معنادار است؛ به این معنی که اقلام تعهدی اختیاری رابطه مثبت و معناداری با کیفیت اقلام تعهدی دارد. اندازهگیری کیفیت اقلام تعهدی به گونهای است که مقادیر بزرگتر AQ به معنی کیفیت پایینتر اقلام تعهدی است. در نتیجه، هر چه بر میزان تعهدیهای اختیاری افزوده شود، از کیفیت اقلام تعهدی کاسته میشود. بنابراین، فرضیه فرعی اول تحقیق تایید میشود.
نگاره (6): رگرسیون اقلام تعهدی اختیاری بر کیفیت اقلام تعهدی
|
ضریب |
آماره t |
احتمال |
عرض از مبدا |
025/0 |
769/0 |
442/0 |
اقلام تعهدی اختیاری (DAC) |
240/0 |
351/5 |
000/0 |
اندازه شرکت (Size) |
001/0- |
985/2- |
003/0 |
ارزش دفتری به ارزش بازار (BM) |
017/0- |
671/2- |
007/0 |
بازده داراییها (ROA) |
067/0 |
234/1 |
217/0 |
:adj R2 485/0 آماره F: 041/359 آماره دوربین واتسون 014/2 |
ضریب متناظر با دو متغیر کنترلی اندازه شرکت و نسبت BM نیز در سطح 01/0 اطمینان معنادار هستند. اندازه شرکت با کیفیت اقلام تعهدی رابطه منفی دارد؛ به این معنی که شرکتهای بزرگتر در مقایسه با شرکتهای کوچکتر، دارای کیفیت اقلام تعهدی بالاتری هستند. وجود محدودیت های ناشی از ساختار مالکیت و توجه و نظارت بیشتر فعالان بازار به شرکتهای بزرگتر میتواند از جمله دلایل کیفیت بالاتر تعهدیهای این شرکتها باشد.
ارزش دفتری به ارزش بازار حقوق صاحبان سهام، منعکس کننده فرصت رشد پیشروی شرکتهاست. هر چه این نسبت بزرگتر باشد، نشان دهنده امکان رشد بیشتر شرکت در آینده است. رابطه منفی و معنادار به دست آمده بین این نسبت و کیفیت اقلام تعهدی به این معنی است که شرکتهای در حال رشد از کیفیت اقلام تعهدی بالاتری برخوردارند. بازده داراییها به نمایندگی از عملکرد شرکت به عنوان سومین متغیر کنترلی در مدل وارد شدهاست. بر خلاف انتظار بازده داراییها فاقد رابطه معنیدار با کیفیت اقلام تعهدی است.
نگاره (7) نتایج برآورد مدل (11) را برای پایداری سود نمایش میدهد. همانطور که مشاهده میکنید، ضریب برآوردی برای تعهدیهای اختیاری برابر با 191/0 و از نظر آماری در سطح 01/0 معنادار است. ضریب تعیین تعدیل شده مدل برابر 45% است. این نتایج نشان می دهد که تعهدیهای اختیاری باعث کاهش پایداری سود میشود. بنابراین، فرضیه فرعی دوم تحقیق تایید میشود. نتایج به دست آمده برای متغیرهای کنترلی، مشابه با نتایج حاصل از مدل قبلی است.
نگاره (7): رگرسیون اقلام تعهدی اختیاری بر پایداری سود
|
ضریب |
آماره t |
احتمال |
عرض از مبدا |
041/0 |
829/0 |
407/0 |
اقلام تعهدی اختیاری (DAC) |
191/0 |
041/4 |
000/0 |
اندازه شرکت (Size) |
002/0- |
084/3- |
002/0 |
ارزش دفتری به ارزش بازار (BM) |
024/0- |
884/2- |
004/0 |
بازده داراییها (ROA) |
071/0 |
252/1 |
210/0 |
:adj R2 450/0 آماره F: 931/311 آماره دوربین واتسون958/1 |
نگاره (8) نتایج برآورد مدل (12) را برای آزمون قابلیت پیشبینی سود نمایش میدهد. ضریب اقلام تعهدی اختیاری برابر با 132/0 است و از نظر آماری در سطح 01/0 معنی دار است. ضریب مثبت اقلام تعهدی اختیاری در این مدل رگرسیون برآوردی به این معناست که مدیریت سود موجب کاهش کیفیت پیشبینیپذیری سود میشود. بنابراین، فرضیه فرعی سوم تحقیق تایید میشود. ضریب تعیین تعدیل شده این مدل برابر با 5/34 و در مقایسه با دو مدل برآورد شده قبلی کوچکتر است؛ به این معنی که قابلیت پیشبینی سود کمتر از کیفیت اقلام تعهدی و پایداری، تحت تاثیر مدیریت سود قرار میگیرد.
نگاره (8): رگرسیون تعهدیهای اختیاری بر قابلیت پیشبینی
|
ضریب |
آماره t |
احتمال |
عرض از مبدا |
057/0- |
223/1- |
222/0 |
اقلام تعهدی اختیاری (DAC) |
132/0 |
864/3 |
000/0 |
اندازه شرکت (Size) |
053/0- |
041/6- |
000/0 |
ارزش دفتری به ارزش بازار (BM) |
026/0- |
155/3- |
002/0 |
بازده داراییها (ROA) |
313/0 |
715/10 |
000/0 |
:adj R2 345/0 آماره F : 811/200 آماره دوربین واتسون 965/1 |
نگاره (9) نتایج برآورد مدل (13) را برای هموار بودن سود نمایش میدهد. در این مدل رگرسیونی، ضریب برآوردی برای تعهدیهای اختیاری برابر با 120/0 با آماره t، 225/3 است که از نظر آماری در سطح 01/0 معنادار است. ضریب تعیین تعدیل شده مدل، 408/0 است. به این ترتیب، نتایج نگاره (9) نشان میدهد که مدیریت سود به کاهش مقادیر مطلوب هموار بودن سود منجر میشود. بنابراین، فرضیه فرعی چهارم تحقیق تایید میشود.
نگاره (9): رگرسیون اقلام تعهدی بر هموار بودن
|
ضریب |
آماره t |
احتمال |
عرض از مبدا |
045/0- |
982/0- |
326/0 |
اقلام تعهدی اختیاری (DAC) |
120/0 |
225/3 |
001/0 |
اندازه شرکت (Size) |
051/0 |
826/5 |
000/0 |
ارزش دفتری به ارزش بازار (BM) |
023/0 |
830/2 |
005/0 |
بازده داراییها (ROA) |
320/0 |
160/11 |
000/0 |
:adj R2 408/0 آماره F: 753/262 آماره دوربین واتسون 920/1 |
مقایسه ضرایب تعیین چهار مدل رگرسیونی بالا که تنها تفاوت آنها در متغیرهای وابسته بوده است، میتواند اندازه تاثیرپذیری هر یک را از مدیریت سود نشان دهد. به این ترتیب، کیفیت اقلام تعهدی با ضریب تعیین تعدیل شده 485/0، بیش از سایر ویژگیها تحت تاثیر تأثیرات نامطلوب مدیریت سود قرار میگیرد. پس از آن، پایداری، هموار بودن و قابلیت پیشبینی، به ترتیب با ضرایب، 450/0، 408/0 و 345/0، در رتبههای بعدی قرار میگیرند.
2-2-5- برآورد مدل کامل
نتیجهگیری در رابطه با فرضیه اصلی تحقیق هنگامی امکانپذیر است که تاثیر مدیریت سود بر تمامی ابعاد کیفیت سود به صورت همزمان سنجیده شود. اهمیت موضوع از آنجاست که وجود روابط متقابل میان ویژگیهای مختلف سود میتواند رابطه و تاثیر مدیریت سود را بر آنها دستخوش تغییر نماید. نگاره (10) نتایج برآورد مدل رگرسیونی (17) را نمایش میدهد که در آن امتیاز کیفیت سود، متغیر وابسته است.
نگاره (10): رگرسیون اقلام تعهدی اختیاری بر امتیاز کیفیت سود
|
ضریب |
آماره t |
احتمال |
عرض از مبدا |
045/0- |
976/0- |
329/0 |
اقلام تعهدی اختیاری (DAC) |
396/0 |
02/20 |
000/0 |
اندازه شرکت (Size) |
050/0 |
872/5 |
000/0 |
ارزش دفتری به ارزش بازار (BM) |
023/0 |
849/2 |
004/0 |
بازده داراییها (ROA) |
321/0 |
994/10 |
000/0 |
:adj R2 524/0 آماره F : 695/419 آماره دوربین واتسون 922/1 |
نتایج ارائه شده در نگاره (7) نشان میدهد که اقلام تعهدی اختیاری بیشترین تاثیر ممکن را بر امتیاز کیفیت سود میگذارد؛ به گونهای که ضریب برآوردی برای اقلام تعهدی اختیاری برابر با 396/0 با آماره t، 02/20 است. این ضریب آماری در سطح 01/0 معنادار است. ضریب تعیین تعدیل شده این مدل برابر با 4/52 درصد است؛ به این معنی که 4/52 درصد از تغییرات در امتیاز کیفیت افشا در شرکتهای نمونه مورد بررسی توسط چهار متغیر مستقل موجود در این مدل توضیح داده میشود. به این ترتیب، میتوان بیان نمود که مدیریت سود موجب کاهش کیفیت سود گزارش شده توسط شرکتها میشود. این نتیجه در حضور متغیرهای کنترلی که نشان دهنده برخی دیگر از عوامل مؤثر بر کیفیت سود شرکتهاست، به دست آمده است. بنابراین، فرضیه اصلی تحقیق تایید میشود.
6- خلاصه و نتیجهگیری
هدف این تحقیق بررسی تاثیر مدیریت سود بر کیفیت اطلاعات مالی گزارش شده توسط شرکتهاست. از آنجا که تحقیقات اخیر نشان دادهاند کیفیت اطلاعات حسابداری پیامدهای اقتصادی با اهمیتی از خود بر جای میگذارد، عوامل تعیینکننده کیفیت اطلاعات از اهمیت بسزایی بر خوردارند. در این میان، تصمیمات گزارشگری مدیریت یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده کیفیت اطلاعات حسابداری است. در تحقیق حاضر تاثیر مدیریت سود، به عنوان شناخته شدهترین نوع مداخله مدیریت در گزارشگری مالی شرکتها، بر چهار بعد متفاوت کیفیت سود حسابداری مطالعه شدهاست. ابعاد مختلف کیفیت سود (ویژگیهای سود) عبارتند از: کیفیت اقلام تعهدی، پیشبینی پذیری سود، پایداری سود و هموار بودن سود.
به طور کلی، در رابطه با چگونگی تاثیرگذاری مدیریت سود بر کیفیت اطلاعات حسابداری، دو دیگاه متفاوت وجود دارد. در دیدگاه نخست، مدیریت با هدف انتقال اطلاعات خصوصی خود اقدام به دستکاری اطلاعات حسابداری میکند. در چنین موقعیتی، دخالت مدیریت در فرایند گزارشگری مالی باید سبب شود کیفیت اطلاعات گزارش شده افزایش یابد. در دیدگاه دوم که از مقبولیت عمومی بیشتری برخوردار است، مدیریت سود ماهیتی فرصتطلبانه داشته، در راستای انگیزهها و منافع شخصی مدیریت انجام میشود. بنابراین، باید انتظار داشت مدیریت سود باعث کاهش کیفیت اطلاعات حسابداری شود، زیرا اطلاعات مدیریت شده دیگر نشاندهنده محتوای اقتصادی رویدادها نیست.
مطابق با رویه غالب در تعریف مدیریت سود، فرضیههای پژوهش بیان میکنند که مدیریت سود باعث کاهش مقادیر مطلوب هر یک از ویژگیهای سود و همچنین، کاهش امتیاز کیفیت سود شرکتها میشود. امتیاز کیفیت سود هر شرکت با استفاده از مقادیر به دست آمده برای هر یک از ویژگیها برای آن شرکت و همچنین، تاثیر هر ویژگی بر هزینه حقوق صاحبان سهام (به عنوان وزن هر ویژگی از منظر سرمایهگذاران) محاسبه میشود. خصوصیت بارز امتیاز کیفیت سود، استفاده از هزینه سرمایه به عنوان مقیاسی عینی در تعیین اهمیت هر ویژگی است.
همان گونه که نتایج ارائه شده در جداول (6) تا (10) نشان میدهد، در تمامی مدل رگرسیونهایی که ابعاد کیفیت سود، متغیر وابسته بودهاست، ضرایب برآوردی مربوط به متغیر اقلام تعهدی اختیاری مثبت و در سطح 01/0 معنادار است. ضرایب تعیین تعدیل شده این مدلها در دامنه 50/34 تا 40/52 درصد قرار دارد. این یافتهها به این معنی است که با افزایش اندازه اقلام تعهدی اختیاری از مقادیر مطلوب ابعاد مختلف کیفیت سود کاسته میشود. به این ترتیب فرضیه اصلی تحقیق به همراه تمامی چهار فرضیه فرعی، تایید شد. در میان ابعاد مختلف کیفیت سود، اقلام تعهدی اختیاری بیشتر تاثیر نامطلوب را بر کیفیت اقلام تعهدی داشته است؛ به طوری که 50/48 درصد کاهش در این ویژگی سود از اقلام تعهدی اختیاری و سه متغیر کنترلی ناشی شده است. این نتایج همسو با فرضیههای تحقیق و مطابق با دیدگاه فرصتطلبانه بودن مدیریت سود است.
یافتههای تحقیق حاضر با نتایج بخش عمدهای از تحقیقات خارجی و داخلی سازگار است. برای مثال، چانگ و شیوا (2010) نیز نشان دادند که به طور کلی مدیریت سود باعث کاهش قدرت پیشبینی کنندگی سود میشود؛ هرچند که با افزایش چشمگیر در مدیریت سود، بر قدرت پیشبینی کنندگی سود افزوده میشود. تیان (2007) نشان داد که مدیریت سود باعث کاهش توان ارقام حسابداری در ارزشگذاری شرکت میشود. نوروش و حسینی (1388) نیز نشان دادند مدیریت سود با کاهش امتیاز کیفیت افشا همراه است. آهنگری و شاکری (1388) و خدادای و همکاران (1389) که بررسی تاثیر مدیریت سود بر مربوط بودن سود و ارزش دفتری پرداختهاند، نتیجهگیری میکنند که مدیریت سود باعث کاهش ارزش مربوط بودن سود میشود. با وجود این، آهنگری و شاکری (1388) مدعی میشوند که مدیریت سود باعث افزایش مربوط بودن ارزش دفتری میشود. در تحقیق حاضر، تاثیر مدیریت سود بر محتوای اطلاعاتی ارزشهای دفتری آزمون نشدهاست.
عدم شواهد تجربی قوی در تایید یا رد دیدگاههای مختلف نسبت به پیامدهای نهایی مدیریت سود، ارزشمندی یافتههای تحقیق حاضر را بیش از پیش نمایان میسازد. همانگونه که پیش از این بیان شد، تحقیق جامعی که به بررسی تاثیر مدیریت سود بر تمامی ابعاد کیفیت گزارشگری مالی پرداخته باشد، وجود ندارد. تحقیقات انجام گرفته بر یک بعد منحصر به فرد از کیفیت اطلاعات تمرکز داشتهاند و در نتیجه، شواهد ارائه شده توسط تحقیقات مختلف، متناقض و فاقد صراحت لازم است. تحقیق حاضر با استفاده از چهار نماینده متفاوت برای کیفیت سود، سعی در بر طرف نمودن این ایراد داشته است.
7- پیشنهادهای تحقیق
1-7- پیشنهادهای حاصل از نتایج تحقیق
1- نتایج به دست آمده نشان داد که مدیریت سود باعث کاهش کیفیت اطلاعات حسابداری میشود. به منظور بهبود کیفیت اطلاعات و افزایش اعتماد سرمایهگذاران به گزارشهای مالی شرکتها، به سازمان بورس اوراق بهادار و سازمان حسابرسی پیشنهاد میشود، الزامات گزارشگری مالی و افشا به نحوی تدوین گردد که امکان استفاده مدیریت از ابزارهای گزارشگری مالی برای دستکاری ارقام حسابداری حداقل شود.
2- همان طور که نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد، بین قابلیت پیشبینی سود و هزینه حقوق صاحبان سهام رابطه معنی داری مشاهده نمیشود. به عبارت دیگر، سرمایه گذاران به قابلیت پیشبینی سود توجه نمیکنند، حال آنکه نتایج تحقیقات انجام شده در سایر کشورها نشان میدهد که قابلیت پیشبینی همـــواره توجه سرمایهگذاران را به خود معطــوف داشتـــه است. لذا، پیشنهاد میشود تمهیدات لازم برای تشریح نقش قابلیت پیشبینی سود بر تصمیمات اقتصادی مختلف و آشنا نمودن سرمایهگذاران با این نقش سود و کارکردهای مختلف آن اندیشیده شود.
3- با توجه به اهمیت ابعاد مختلف کیفیت سود از دیدگاه سرمایهگذاران به عنوان مهمترین استفاده کنندگان صورتهای مالی، پیشنهاد می شود موضوع کیفیت سود و کیفیت گزارشگری مالی به عنوان یکی از مباحث حسابداری مالی در متون درسی رشته حسابداری گنجانده شود.
2-7- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی
1- به محققان پیشنهاد میشود با تفکیک مدیریت سود افزایشی و مدیریت سود کاهشی، تاثیرات این دو را بر کیفیت اطلاعات حسابداری به صورت جداگانه بررسی کنند.
2- علاوه بر چهار ویژگی سود بیان شده، ابعاد کیفی دیگری نیز برای سود (مانند، به موقع بودن ارزش مربوط بودن و محافظهکاری) تعریف شدهاست. با توجه به اینکه در اندازهگیری ویژگیهای فوق از اطلاعات بازار نیز استفاده میشود، این امکان وجود دارد که مدیریت سود تاثیر متفاوتی بر آنها داشته باشد. پیشنهاد میشود در تحقیقات آتی تاثیر مدیریت سود بر این ویژگیها بررسی شود.
8- محدودیتهای تحقیق
1- در این تحقیق به منظور برآورد هزینه حقوق صاحبان سهام از مدل گوردون استفاده شدهاست. وجود محدودیتهای تئوریک در این مدل، مانند ثابت فرض کردن نرخ رشد سود سهام، میتواند بر نتایج به دست آمده تاثیرگذار باشد.
2- با توجه به محدود بودن شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار قبل از سال 1377، شرکتهایی مطالعه شدندکه حداقل از سال 1377 اطلاعات مرتبط با سود جریانهای نقدی آنها در دسترس باشد. این محدودیت به حذف برخی شرکتها از نمونه منجر شد.
3- به دلیل عدم رهنمودها و استانداردهای حسابداری مالی تا قبل از سال 1378، کیفیت اطلاعات مالی مورد استفاده و تأثیرات ناشی از تفاوت در روشهای حسابداری، ممکن است برنتایج تحقیق تاثیرگذار باشد.
4- تعدیلات سنواتی و برخی از بندهای شرط مندرج در گزارشهای حسابرسی، از جمله عوامل مؤثر بر اندازهگیری سود است، اما به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات لازم، تعدیل بابت این اقلام دشوار بود. لذا این موارد میتواند نتایج تحقیق را تحت تأثیر قرار دهد.
[1] برآورد مدل در سطح سال- صنعت، علاوه بر در نظر گرفتن نرم صنعت برای برآورد کیفیت اقلام تعهدی، به دادههای سریهای زمانی کمتری احتیاج دارد. این شیوه برازش مدل در تحقیقات معتبر متعددی، از جمله [14 و 16] استفاده شدهاست.
[2] وجود تفاوتهای بزرگ بین ارزش دفتری و ارزش بازار حقوق صاحبان سهام شرکتها سبب شد، اندازه به دست آمده برای نسبت BM با اندازه های سایر متغیرها تناسب نداشته باشد. تفاوت در اندازه متغیرها میتواند موجب اریب نتایج تحقیق شود. علاوه بر آن، استفاده از تابع لگاریتم برای تبدیل متغیرهای مستقل دارای پراکندگی زیاد، باعث کاهش تاثیرات نامطلوب دادههای پرت بر روی نتایج تحقیق میشود.
[3] در حالی که میزان اقلام تعهدی اختیاری میتواند منفی یا مثبت (مدیریت سود کاهشی یا مدیریت سود افزایشی) باشد، در این تحقیق، از قدر مطلق میزان تعهدیهای اختیاری به عنوان اندازه مدیریت سود استفاده شده است.
[4] کردستانی و مجدی (1386) رقم 9% را به عنوان میانگین هزینه سرمایه گزارش کردهاند [5]. با توجه به اینکه نرخ سود بدون ریسک (نرخ سپردههای بانکی یک ساله) در طی سالهای اخیر حدود 15% بوده است، رقم 9% به عنوان هزینه سرمایه چندان منطقی به نظر نمیرسد.