رقابت در بازار محصول، قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارش‌های مالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد حسابداری، دانشکده تجارت و مالیه، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد حسابداری، مؤسسه آموزش عالی کار، قزوین، ایران.

3 کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

چکیده

شرایط بازار محصول، یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر توازن منافع و هزینه‌های قدرت مدیرعامل است. از یک‌سو، به‌عنوان یک مکانیزم خارجی راهبری شرکتی، می‌تواند احتمال اینکه مدیریت از قدرت خود در جهت رفتارهای فرصت‌طلبانه استفاده کرده و بر خوانایی گزارش‌های مالی اثر گذارد را کاهش دهد. از سوی دیگر، افزایش هزینه افشای اطلاعات در شرایط رقابتی بازار، حفظ موقعیت رقابتی و منافع شخصی ممکن است انگیزه‌هایی را برای مدیران قدرتمند ایجاد کند تا گزارش‌های مالی را پیچیده‌تر و با قابلیت خوانایی کمتری افشا نمایند. از این‌رو، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر ارتباط بین قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارش‌های مالی است. فرضیه‌های پژوهش برای 105 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1395 تا 1401 مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان می‌دهد بین قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشگری مالی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، رقابت در بازار محصول بر ارتباط بین قدرت مدیرعامل و خوانایی گزارشگری مالی اثر تعدیل‌کننده کاهشی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Competition in the product market, CEO's power and readability of financial reports

نویسندگان [English]

  • shokrollah khajavi 1
  • soraya weysihesar 2
  • Ali Asghar Dehghani Saadi 3
1 Professor of Accounting, Faculty of Commerce and Finance, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 MSc. of Accounting, KAR Higher Education Institute, Qazvin, Iran.
3 MSc. of Accounting, Shiraz University, Shiraz, Iran.
چکیده [English]

Product market conditions are an important factor that affects the balance of benefits and costs of CEO power. On the one hand, competition in the product market, as an external mechanism of corporate governance, can reduce the possibility that the management will use its power for opportunistic behavior and affect the readability of the company's financial reports. On the other hand, increasing the cost of disclosing information in competitive market conditions, maintaining a competitive position and personal interests may create incentives for powerful managers to disclose financial reports that are more complex and less readable. Therefore, the purpose of this research is to investigate the effect of competition in the product market on the relationship between the CEO's power and the readability of financial reports. Research hypotheses were tested for 105 companies admitted to the Tehran Stock Exchange between 2016 and 2022. The results show that there is a positive and significant relationship between the CEO's power and the readability of financial reporting. Also, competition in the product market has a decreasing moderating effect on the relationship between the CEO's power and the readability of financial reporting.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Power of CEO
  • Readability of Financial Reports
  • Competition in the Product Market